Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. április
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
3
4
6
7
13
14
15
17
18
19
20
21
27
28
29
30

Összes esemény ›

Hírek / Aktualitások
Összes hír ›
Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 7. Humánerőforrás (pedagóguskultúra és módszertan) fejlesztése centrum szintű munkacsoport

7. HUMÁNERŐFORRÁS (PEDAGÓGUSKULTÚRA ÉS MÓDSZERTAN) FEJLESZTÉSE CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT

 

A 2018-2019-es és a 2019-2020-as tanév során intézményünkben összesen 5 kolléga gyakornoktanár. Egy olyan munkatársunk van közöttük, aki mindkét tanévben már iskolánk dolgozója volt, a többiek a jelzett időszak közben lettek iskolánk tanárai. Mindegyiküket adott munkaközösség vezetője „vette szárnyai alá”, ahogy az lenni szokott minden kezdő tanár esetében, de az azonos/hasonló szakon tanító kollégák is felajánlották segítségüket, tapasztalataikat és digitális tanagyagjaikat. A munkaközösség-vezetők rendszeresen (általában havonta egyszer) ültek le egy délután a mentoráltjaikkal beszélgetni, szakmai- és pedagógiai módszertani tanácsokat adni, a problémákra megoldást keresni. Ezen találkozások során ellenőrizték az óravázlatokat, a dolgozatokat (amennyiben lehetett, „előre”), az elektronikus naplóban meggyőződtek arról, hogy a napló vezetésével nincsenek problémák, és hogy a számonkérések is a megfelelő- ütemben zajlanak. A megbeszélt találkozók mellett minden gyakornok bármikor fordulhat a tantestület többi tagjához tanácsért, tanagyagért, vagy éppen szakmai-módszertani ötletkért. A szakmai tantárgyakat oktató kezdő tanároknál ez különösen fontos, mert nekik nincs tankönyvük, az elsajátítandó tananyagot nekik kell összeállítani, és ennek jelentősége csak fokozódik, ha érettségire, és/vagy szakmai vizsgára készítik fel a tanulókat. A munkaközösség-vezetők a vezetőség egy tagjával óralátogatásokon is részt vettek minden gyakornoknál. A segítő tanárok munkáját egy kolléganő koordinálja és fogta/fogja össze, aki mentortanár.

A pedagógus minősítő eljárás során egy kolléga Pedagógus II. minősítést szerzett, egy kollégának jelenleg is zajlik az eljárása. Az intézményvezető Mesterpedagógusi minősítésének megújítása jelenleg is tart, fejlesztő-támogató mesterpedagógus témakörben.

A nevelőtestületi óralátogatások a tervezett program alapján megtörténtek, és dokumentálva lettek. Fontos kiemelni, hogy az óralátogatások elsősorban értékelő és nem ellenőrző funkciót töltenek be. Elsődlegesen fejlesztő és nem minősító célokat fogalmaznak meg a benne résztvevők, céljuk az iskolai munka, a tanítás színvonalának emelése. Rendkívüli látogatásokra is sor került a tanév során, két kollégánál. A látogatás után a vezetőség szóban értékelte adott kollégák teljesítményét, és adott tanácsokat a további munkájukkal kapcsolatban. Félévente a munkaközösség-vezetők és a vezetőség is értékeli az óralátogatások tapasztalatait a nevelőtestületi tagok szakmai felkészültségének növelése érdekében. A pozitív tapasztalatokról, jó ötletekről, módszerektől rövid feljegyzés formájában, e-mailban tájékoztatják a tantestület tagjait.

A 2019-2020-as tanévben négy kollégánk tanóráját látogatta Dr. Moric Julianna szaktanácsadó. Az értékelés az érintett tanár aktív közreműködésével történt, munkatársaink sok hasznos tanácsot és ötletet kaptak jövőbeli munkájukhoz. Az ellenőrzés célja a segítség, az útmutatás a pozitív tapasztalatok kiemelése volt.

A középiskolák közötti szakmai együttműködés segítése iskolánkban sokrétű feladatokat jelent, melyet sajnos a 2019-2020-as tanévben a járványügyi helyzet miatt nem tudtunk a tervezetteknek megfelelően teljesíteni.  A 2018-2019-es tanévben – több évtizedes hagyományokat őrizve – iskolánk részt vett az ÖTÖK találkozóján, ami a dél-dunántúli közgazdasági szakközépiskolák közös rendezvénye. Minden évben más-más iskola hívja meg a többieket, a helyszín forgószínpad-szerűen változik. Közismereti és szakmai tárgyakból, valamint sportversenyeken mérik össze tudásukat az öt iskola tanulói. Minden évben kiemelt jelentőségűek a „közgazdasági szakmai” vetélkedők, amit ebben a tanévben is változatos, játékos formában rendeztek meg a pécsiek. Ezeken a találkozókon a minden iskolából meghívott tanárok kötetlen beszélgetés keretében cserélik ki tapasztalataikat adott szakmával, a vizsgákkal, az elérhető tananyagokkal kapcsolatban.  Az idén a bajai középiskola rendezte volna az 5-ök találkozóját, a meghívás április 8-ra szólt, de a veszélyhelyzet miatt sajnos elmaradt. Határtalanul pályázatunk keretén belül 2019-ben Erdélybe utaztunk. A programsorozat a két középiskola szakmai együttműködését helyezte a középpontba, és igyekezett megismertetni a tanulókkal.

A 2018-2019-es tanévben a tantestületi tréning apropóját az adta, hogy a vezetőség problémaként szembesült azzal a ténnyel, hogy diákjaink az OKM méréseken, az év végi osztályzatok, valamint az érettségi és a szakmai vizsgaeredmények tekintetében más-más (gyakran jelentősen eltérő) szinten teljesítenek. (Szerencsére, nálunk az országos szinthez hasonló, vagy kicsit jobb eredmények születnek.) Rendkívül vegyes összetételű a tantestület, ahogy a tanulóink képességei és hozzáállása is nagyon különböző. Meghívott szaktanácsadó segített abban, hogy ötleteket adjon az egységes pedagógiai szemlélet kialakításához, a szakmai-módszertani megújuláshoz minden kollégának.

A 2019-2020-as tanév tréningjét a szükség hozta. 2020. 03. 16-án kezdetét vette a tantermen kívüli digitális munkarend, melyet iskolánk a Microsoft Teams rendszer használatával hajt végre. Az átállás hirtelen volt, és sem a diákok, sem a tanári kar nem volt felkészülve a digitális oktatásra. A tagintézményvezető és a rendszergazda utasításait követve, egymást segítve ismertük meg a szoftver működését. Egy nap az alapok elsajátításához kellett, de a tényleges működés közben lehet csak tapasztalatokat szerezni. A kollégák a különböző számonkérési felületek működését is megtanulták használni/kezelni, és meg is osztják a tapasztalataikat egymással. A pedagógusok betanítása nem volt könnyű feladat, de mindenki tisztában volt vele, hogy az oktatás digitális formájára szüksége van, ezért sok befektetett óra, egymás segítése árán szinte egy hét alatt minden kolléga tisztában volt a rendszer alapvető működésével. Online értekezleteken segítik egymást, a teljes tanári kar és a munkaközösségek tartottak és tartanak rendszeresen megbeszéléseket. Az azonos tantárgyakat tanítók megosztották egymással a digitális tananyagokat, a számonkéréseket. A Teams beszélgető funkciója segítségével a felmerülő problémákat, kérdéseket jelezni lehet, az informatikai rendszer működésével kapcsolatos problémákra a munkatársak egymásnak keresnek megoldásokat, ötleteket, és meg is osztják egymással a tapasztalatokat.  

A továbbképzésekről: a pályázat során 17 fő 11 képzésen vett részt, minden résztvevő tanúsítványt kapott. Minden kurzus után lehetőséget biztosítottunk a belső tudásmegosztásra, hogy adott kolléga néhány szóban értékelje a képzésen elhangzottakat, mit tanult a képzés során. Ezt általában szóban, egy-egy tanári megbeszélés végén osztották meg a többiekkel. Nemcsak GINOP-os és POK-os továbbképzéseken vettek részt kollégáink, hanem két tanárunk, akik az ERASMUS+ projektek megírásában, megvalósításában fő szerepet vállalnak, rendszeresen megjelennek a TKA által meghirdetett képzéseken, találkozókon is.

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva