Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. április
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
3
4
6
7
13
14
15
17
18
19
20
21
27
28
29
30

Összes esemény ›

Hírek / Aktualitások
Összes hír ›
Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport

3. SZOCIÁLIS HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSE, MENTORÁLÁS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT

 

A projektben megvalósított főbb tevékenységek, programelemek

 

Kiválasztás, bevonás:

A GINOP-6.2.3-17-2017-00038 pályázathoz kapcsolódóan az előzetes bementi mérések, illetve osztályfőnöki javaslatok alapján a 2018/2019-es tanévben 25, majd a 2019/2020-as tanévben újabb 30 tanuló került bevonásra, így a 2019/2020-as tanévben 55 bevont tanulóval dolgoztunk.

A bemeneti mérés során a tanulók matematikai és szövegértési kompetenciáit mértük. A kiválasztás során a mérések értékelése a következők szerint történt:

A bevonás, kiválasztás kritériumai a következők voltak:

Az indokoltság bizonyítása a megfelelő dokumentumok csatolásával történt.

Az 55 bevont tanulóból 33 fiú, 22 lány, közülük 11 SNI, 6 BTMN szakértői véleménnyel rendelkező tanuló. A bevont tanulók közül 12-en részesültek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben és közülük 8-an minősültek hátrányos helyzetűnek. Az önkéntes nyilatkozatok alapján 9-en nyilatkoztak roma származásról.

 

Mentorálás

A pályázat első évében 11, a második évben további 9 kolléga került bevonásra mentorként, akik 2-5 fő tanuló mentorálását látták el.

A mentorok elsőként elvégezték a bevont tanulók esetében az állapotfelmérést, majd ebből kiindulva Egyéni fejlesztési tervet készítettek. A Fejlesztési tervben megjelenő területek elsősorban az önismeret, szociális képességek, viselkedéskultúra, érzelmek, kommunikáció, tanulás, választott munka világa és életpálya tervezése és vezetése. A mentorálás során azonban nem csak ezeknek a területeknek a fejlesztése történt, a tanulók bármilyen problémával – akár tanulással kapcsolatos, akár személyes, magánéleti – felkereshették, és fel is keresték mentoraikat.

A fejlesztési terv felülvizsgálatára, újraértékelésére 3 havonta került sor.

A mentorok a mentorálási folyamat során folyamatosan nyomon követték tanítványaik tanulmányi előmenetelét, hiányzásait, kapcsolatot tartottak a fejlesztőtanáraikkal, osztályfőnökeikkel, szaktanáraikkal, a fiatalok szüleivel, esetenként gyógypedagógussal, fejlesztőpedagógussal, az iskolai szociális segítővel, gyermekvédelmi felelőssel, családgondozóval.

A mentorok munkáját a szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport tag segítette, koordinálta. A munka kezdetén a mentorok részletes tájékoztatást kaptak a feladatokról, ezen túlmenően a szociális hátrányok enyhítése, mentorálás munkacsoport rendszeresen tartott munkacsoport-megbeszéléseket, ahol mindig megtörtént az addigi munka értékelése és a további tennivalók egyeztetése.

Rendszeres munkacsoport-megbeszéléseken kívül gyakran került sor egyéni segítségnyújtásra is, ha bármelyik mentornak kérdése merült fel a mentorálási tevékenységgel kapcsolatban. A munkacsoport-megbeszélésekről fotódokumentáció és feljegyzés készült, melyhez a jelenléti ívet is mellékeltük.

A mentorok munkájáról a nevelőtestületi értekezleteken a nevelőtestület is rendszeresen kapott tájékoztatást.

A munkacsoport szorosan együttműködött a többi – kiemelten a fejlesztés-differenciálás – munkacsoporttal is.

Fenntarthatóság

A Szekszárdi SZC Perczel Mór Szakképző Iskolája és Kollégiuma vezetősége és nevelőtestülete kiemelt feladatának tartja, hogy a bármilyen szempontból hátrányos helyzetű és/vagy lemorzsolódással veszélyeztetett (többek között BTMN, SNI, HH, HHH, stb.) tanulók személyes és pedagógiai támogatását biztosítsa.

A pályázat keretén belül ezt erősítette a mentorálás rendszerének bevezetése és beépítése az intézményi rendszerbe, de ezt szolgálja többek között az is, hogy intézményünkben teljes mértékben biztosított az SNI és BTMN szakértői véleménnyel rendelkező tanulók ellátása, de természetesen nehézség esetén bármely tanuló számára elérhető korrepetálás, felzárkóztatás, érettségi felkészítés az eredményes továbbhaladás érdekében.

Az osztályfőnökök szükség esetén a vezetőséggel, a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőssel, valamint az iskolai szociális segítővel együttműködve tartják a kapcsolatot a Család és Gyermekjóléti Szolgálatokkal, családgondozókkal, együtt keresve megoldást a nálunk tanuló fiatalok problémáira.

Fentiekkel kapcsolatban a jövőre nézve is elkötelezettek vagyunk, beleértve a mentorálás rendszerének fenntartását is.

 

Tanulói élményvilágot gazdagító programok:

A 2019/2020-as tanév végéig 5 kirándulás megszervezésére került sor a pályázat keretein belül.

2019 májusában tanulóink Budapesten jártak, ahol fő programként Az inkák aranya című kiállítást nézhették meg, de a kirándulás során az Állatkert, illetve a Tropikácium megtekintésére is lehetőségük nyílt a fiataloknak.

2019.06.13-án a Kaposvári Virágfürdőben pihenhették ki a tanév fáradalmait a kiránduláson részt vevő tanulók.

2019 szeptember 27-én a pécsi Mecsextrém parkba tehetett kirándulást egy csapat. Az érdekes játékokat nagy örömmel próbálták ki diákjaink. Legnagyobb sikere az erdei bob pályának és az alpesi kötélpályának volt.

2019 október 14-én a Játék a kastélyban színházi előadást tekinthették meg Pécsen az érdeklődők.

2019 december 04-én iskolánk 50 tanulója egy igazán sportos délutánt töltött el Budapesten, ahonnan mindenki életreszóló élményekkel gazdagodva tért haza.

A napot a Groupama Arénában, egy idegenvezetéssel egybekötött stadionlátogatással kezdték. Betekintést nyerhettek a Ferencváros TC kulisszái mögé. Lemehettek a kispadokhoz, az öltözőkbe, a stadion legexkluzívabb páholyaiba. Ezt követően az utóbbi időben népszerűvé vált CYBERJUMP trambulin parkban zárták a programot.

 

Esélyegyenlőség biztosítása a tanulásban akadályozott diákok számára – toleranciára nevelés a fogyatékossággal élők, ill. különböző kisebbséghez tartozó diákok iránt

A 2018/2019-es és a 2019/2020-as tanévben tanulóink karácsony közeledtével látogatást tettek Paradicsompusztán a Tolna Megyei Önkormányzat Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye Berkes János Tagintézményében. A diákok körében a látogatást izgatott készülődés előzte meg, hogy aztán a nevelőotthonban élőknek egy kis karácsonyi műsorral és némi ajándékkal kedveskedjenek. A programot a jövőben is szándékunkban áll folytatni, fenntartani.

 

Drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program kialakítása, működtetése, kortársképzéssel és kortársak bevonásával

A 2018/2019-es tanévben a Bonyhádi Rendőrkapitányság közreműködésével zajlottak előadások osztályfőnöki órák keretében a drogprevenció és a biztonságos internethasználat témakörében, valamint iskolánk tanulói 2019.03.13-án részt vettek a Bonyhádi Vörösmarty Mihály Művelődési Központban megrendezett Útjelző – reflektorfényben az ifjúságvédelem című programon. Az előadás nem hagyományos előadás volt, hanem tulajdonképpen egy olyan bűnmegelőzési produkció, amely hatásos művészeti elemekből építkezve igyekezett érinteni az ifjúság aktuális problémáit és megérinteni az ifjúságot. A szerfogyasztáson kívül olyan témákat is érintettek, mint az iskolai erőszak, a prostitúció, valamint a fiatalkori útkeresés.

A 2019/2020-as tanévben iskolánkban került megrendezésre – Tolna megyében elsőként – a nagyszabású, országos Re.:Akció bűnmegelőzési program.

A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács által kidolgozott program interaktív módon, a tapasztalatszerzésre építve, életből merített szituációkon keresztül ad prevenciós ismereteket különböző témákban, mint az internet veszélyei, önvédelem, elsősegélynyújtás, a börtön világa, vagyonvédelem, baleset-megelőzés, stb.

Az érdeklődés-felkeltő, a különböző bűnmegelőzési témákra rávezető, alapismereteket átadó interaktív foglalkozások után az iskola udvarán tanulóink látványos bemutatókon vehettek részt.

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős rendszeresen tartja a kapcsolatot a városi Rendőrkapitányság illetékesével. A bűnmegelőzéssel – többek között drogprevencióval, biztonságos internethasználattal – kapcsolatos előadások szervezését a következő években is fontosnak tartjuk és folytatjuk.

Egészség- és környezettudatos életmódra nevelő programok

A 2018/2019-es tanévben 2019.03.20-án került megrendezésre iskolánkban az Ökonap, melynek keretében diákjaink először a Fenntarthatósági témahét keretében tematikus órákon vettek részt, melynek témái a környezetvédelem témaköreihez kapcsolódtak. Ezt követően csatlakoztunk az országos TE SZEDD! akcióhoz, majd a FÖLD ÓRÁJÁRA készülve figyelemfelhívó felvonulást tartottunk a városban.

2019. 04.26-án megrendezésre került iskolánkban az Egészségnap is, melynek keretében tanulóink egészséges ételeket készíthettek és fogyaszthattak.

A 2019/2020-as tanévben is változatos – még talán az előző évinél is változatosabb, izgalmasabb – programokkal készültünk az Egészégnapra és az Ökonapra, melyet a távoktatás bevezetése miatt idén nem tudtunk az eredeti terveknek megfelelően megvalósítani. Így 2020.04.23-án, illetve 04.24-én más formában, a távoktatás keretein belül, az online térben került lebonyolításra a program.

Az Egészségnapon egy saját személyére igazított „Okostányér”-t készítettek tanulóink a megadott segédanyag információi alapján. Az Ökonapon ebben a tanévben a „Víz” kapta a főszerepet és a projekt keretében a fiatalok „Az én víz 5 pontom” című anyagot készítették el, ki-ki képességei és lehetőségei szerinti formában (írott anyag, rajz, fotó, ppt, videó, stb.).

Az eredeti tervekben szereplő programokat pedig reméljük a következő tanévben megvalósíthatjuk.

 

Digitális oktatás

2020.03.16-tól a járványügyi veszélyhelyzet miatt a többi iskolához hasonlóan, intézményünkben is bevezetésre került a digitális távoktatás. A mentorok természetesen az online térben is folytatták segítő tevékenységüket. Elsőként a mentorált tanulók digitális oktatásba való bekapcsolódását segítettük a tanulók igénye szerint. Volt, akinek a meglévő infrastruktúra mellet, csak némi technikai segítségre volt szüksége a csatlakozáshoz, másoknál meg kellet oldani az oktatásban való részvételhez szükséges eszközök biztosítását. Ők az iskolától kaptak használatra számítógépet. Megint másoknál – ahol ez sem jelentett megoldást – megszerveztük, hogy tanulóink, hogyan, milyen formában kapják meg és juttatják vissza az iskolába a szükséges anyagokat, feladatokat. A következő hetekben pedig – minden lehetséges fórumon – folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a mentorált tanulókkal, segítettük őket az előrehaladásban, mind a tananyag elsajátítása, mind a technikai problémák elhárítása tekintetében. A tanulókkal kapcsolatban végzett egyéni törődés mellett, folyamatosan konzultáltunk a tanulók osztályfőnökeivel, szaktanáraival, fejlesztőtanáraival, szüleivel, szükség esetén családsegítővel, szociális segítővel.

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva