Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 4. Intézményi környezet centrum szintű munkacsoport - (IKCS)
4. INTÉZMÉNYI KÖRNYEZETI CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT – (IKCS)
Az intézményi környezeti centrum szintű munkacsoport kiemelt feladatai közé tartozik a szakmai együttműködés Bonyhád legfontosabb kulturális intézményeivel.
- A Vörösmarty Mihály Művelődési Központ és a Szekszárdi SZC Perczel Mór Szakképző Iskolája és Kollégiumának együttműködése háromoldalú. A művelődési központ egyrészt helyszínt biztosít az iskola nagyobb rendezvényei számára (szecskaavató, szalagtűző, diákközgyűlés, iskolai műsorok), másrészt a kulturális központ és városi önkormányzat által közösen szervezett rendezvényeken diákjaink hol segítőként (nemzeti ünnepen adott műsor, autómentes nap, Tarka Marhafesztivál), hol résztvevőként (Vörösmarty-szavalóverseny) vannak jelen.
- A Völgységi Múzeum a Mensch Alapítvány támogatásával minden tanévben 10-10 ingyenes múzeumi órát biztosít diákjaink számára, amelynek célja a toleranciára nevelés vallási és nemzetiségi tekintetben. A tanórák keretében a diákoknak lehetőségük van megtekinteni a bonyhádi zsinagóga épületét és megismerni a zsidó közösség történetét, a múzeum épületében pedig a sajátos bonyhádi nemzetiségi összetételről (svábok, székelyek, felvidéki magyarok) kapnak átfogó képet a tanulók.
- A Solymár Imre Városi Könyvtár által szervezett tanulmányi versenyeknek rendszeres részvevői, sok esetben dobogós helyezettjei tanulóink. A könyvtár által szervezett rendezvényeken segítőként is szívesen fogadják diákjainkat. Mindezen programokon való részvétel segíti diákjainkat abban, hogy a társadalom hasznos tagjaivá váljanak.
- A közhasznú civil szervezetek körül a Dobogó Természetjáró és Hegymászó Egyesülettel ápol szoros kapcsolatot iskolánk az egészséges életmódra és a környezettudatos magatartásra nevelés jegyében. Diákjainknak egyrészt lehetőségük van részt venni az egyesület által szervezett vagy látogatott túrákon, másrészt akár közösségi szolgálati óráért cserében segítőként is jelen vannak az egyesület életében.
- Külső szakember bevonásával megvalósuló rendszeres rendezvényeink a bonyhádi rendőrség által szervezett rendhagyó osztályfőnöki órák, amelyek keretében a tanulóink a biztonságos internethasználatról, drogprevencióról tudhatnak meg többet.
- Szintén fontos, külső szervezet, azaz a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács bevonásával megvalósult program volt a Re-Akció Nap. A különleges tematikájú napon iskolánk tanulói a biztonságos internethasználatról, önvédelemről, önuralomról és sok más érdekes témáról hallhattak interaktív előadásokat, a nap végén a szervezők egy diszkóbalesetet, valamint bűnelkövetést és következményeit is modelleztek kortárs segítők segítségével.
- Az érzékenyítés szempontjából fontos, hogy tanulóink, karácsony közeledtével már hagyományként gyűjtést szerveznek és műsort adnak a Tolna Megyei Önkormányzat Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye Berkes János Tagintézménye értelmileg akadályozott diákjainak Zomba - Paradicsompusztán.
- A szakközépiskolás tanulóink Tanulószerződés keretében dolgoznak és tanulnak egy-egy gazdálkodó szervezetnél. Ez a szintvizsga után kezdődik, 9. és a 10. évfolyam után a nyári 140 órás szakmai gyakorlatot, majd tanév közben a gyakorlati órákat a külső gyakorlati helyen teljesítik. Jelenleg a 10. évfolyamon 34 fő, a 11. évfolyamon 28 fő rendelkezik Tanulószerződéssel. Összesen 18 gazdálkodó szervvel tartjuk a kapcsolatot, ők foglalkoztatják diákjainkat, nagyon különböző megoszlásban, mert van néhány hely, ahol többen is vannak, de vannak olyan helyek is, ahol csak 1-2 tanulónk van. A kapcsolatot e-mailben és telefonon tartjuk. A TMKIK-n kívül a PBKIK (Baranya megye) és a Veszprém megyei Kamarával van kapcsolatunk, ezt a gyakorlati helyek székhelye határozza meg. Aktív kapcsolatban a TMKIK-val vagyunk a szintvizsga bejelentések vagy a veszélyhelyzet miatti digitális oktatásra való áttérés adatszolgáltatási kötelezettsége miatt. A Tanulószerződéseket is a Kamarákba kell továbbítani, és a legtöbb diákunk Tolna megyéhez tartozik. A gazdálkodó szervezetekkel jó a kapcsolatunk, partnerek vagyunk, mert mindkettőnk érdeke a jó szakemberképzés.
- A munkacsoport kiemelt feladata a szülőkkel való kapcsolattartás. Ennek hivatalos formája a tanévenkénti két-két szülői értekezlet és fogadóóra, ahol a pedagógusok és szülők személyesen találkozhatnak egymással. Az iskolai életbe rendezvényeinken is betekintést engedünk a szülőknek, erre remek alkalmat kínál a nyílt nap, a szalagtűző vagy a ballagás. A napi kapcsolattartást telefonon, e-mailben vagy a közösségi oldalak segítségével tesszük lehetővé a szülők számára. Iskolánk honlapja és közösségi oldal is naprakész információkkal szolgál rendezvényeinkről, versenyeredményeinkről, esetleges kötelezettségről és határidőkről.
- A digitális oktatásra való átállással a szülőkkel való kapcsolattartás formája is megváltozott. A szülők és a diákok számára pedagógusaink heti négy órában igény szerint online konzultációt tartanak. Természetesen egyedi esteben ez az időpont módosítható. A digitális oktatásban a diákokkal a napi kapcsolattartásra, a feladatok kiosztására, a tananyagok átadására a Microsoft Teams rendszert használjuk, de az E-krétában továbbra is rögzítjük az osztályzatokat, amelyről természetesen a szülők is értesítést kapnak. Hetente egyszer szintén az E-krétán keresztül minden pedagógus kiküldi a következő heti előrehaladási segédletet, amelyet a diákokon kívül a szülők is megkaptak elektronikus üzenet formájában. Amennyiben a diákok elmulasztják teljesíteni iskolai kötelezettségüket (jelenlét, házi feladat, dolgozatírás), akkor ezt a mulasztást egy panaszjelző táblázatban jelezzük az osztályfőnök felé, aki hivatalos levélben értesíti a szülőt a felmerült problémákról, szükség esetén szóban is egyeztet a tanuló gondviselőjével. Ugyan középiskolás diákjaink többnyire önállóak, szükségünk van a szülők támogató magatartására is. A szülők hozzáállása pozitív, gyermekeiket támogatják az otthoni tanulásban, szívesen veszik a pedagógusok jelzéseit gyermekük előrehaladásával kapcsolatban.