1. A MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT (MÉCS)
A bemeneti és kimeneti mérések tervezése és elkészítése három forrásból történt:
- a centrum szintű munkacsoport közös munkájával létrehozott mérések
- a központilag kiadott elektronikus mérések
- a tagintézmény saját fejlesztésű feladatsorai a mérések
Ezek a feladatsorok (A, B, C, D – választható kombinációban) szövegértést és matematikai kompetenciákat, az elektronikus mérések egyéb készségeket és kompetenciákat mértek. Ezen mérések lebonyolítása a 9. évfolyamban tanév elején és végén történt. A lebonyolítást a matematika és magyar szaktanárok végezték, ők is javították ki ezeket a feladatsorokat. Az osztály szintű eredmények rögzítésre kerültek, és a megfelelő módon dokumentáltak. Az elektronikus mérések mindig szaktanárok és rendszergazda felügyeletével történtek, az előírás szerinti napok alatt, a megfelelő időkeretben és az informatika szaktantermekben.
A mérési rendszer a következőképpen tudott beépülni az intézmény működésébe:
- Tantestületi értekezlet keretében megbeszélés a mérések eredményeiről osztály szintű lebontásban.
- Az osztályfőnökök a szaktanárokkal külön egyeztetnek, javaslatot adnak fejlesztőcsoportok alakítására, meghatározzák a résztvevők körét.
- A szaktanárok az eredményeket figyelembe veszik a differenciálásnál, a felzárkóztatásnál és a mindennapi tanórai munkánál.
- A fejlesztőtanárok, a gyógypedagógus, a fejlesztő szaktanár és a mentor az egyéni fejlesztési terveket és a megvalósítást ezen eredmények segítségével tervezik.
- A programba bevonandó diákok kiválogatásában egyéb feltételrendszer megléte mellett fontos szempont a mérési eredmény és az év végi vagy periódus végi mérések is, melyek megmutatják, mennyit fejlődött egy tanuló a kérdéses területen az adott időszakban.
- A munkaközösségek ezen a szinten is megvitatják az eredményeket és a munkatervüket ezek alapján állítják össze, változtatják.
A tagintézményi adatok gyűjtése intézményi szinten történik meg. A matematika és magyar szaktanárok az általuk tanított osztályok adatait, a fejlesztőtanárok, mentorok és a gyógypedagógus pedig a hozzá tartozó tanulók eredményeit gyűjtik és értékelik, majd az éves munkatervükbe építve hasznosítják azt.
A 9. évfolyamos tanulók diagnosztikus mérésével a lemorzsolódással veszélyeztetettek kiszűrése, ezáltal a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése megoldható. Ezek a mérések, mérési eredmények az iskola életébe beépültek, és a projekt zárása után is folytatjuk a már megszokott módon ezt a tevékenységet, elemezzük az eredményeket és a munkánk tervezésekor és a tananyag fejlesztésekor használni fogjuk A mérés, értékelés eredményeinek hasznosítása a pedagógiai folyamatok átalakításában fontos szerepet játszik.
Az év eleji és év végi méréseken kívül az E-Kréta ESL modulja, és egyéb lehetőségek is rendelkezésünkre állnak, hogy tanulóink teljesítményét követni tudjuk. Az egységes intézményi mérés-értékelési rendszer kialakítását segítő műhelymunka beindításához az E-Kréta értékelési lehetőségeit áttekintettük (tanulók értékelése szöveges módon, illetve érdemjeggyel), illetve a pedagógia program azon részét, ahol az osztályozás szabályai vannak leírva. Félévkor és év végén a statisztikákat áttekintjük, a mutatókat értelmezzük (kiugrások) és fejlesztendő területeket meghatározzuk tanulói, osztály, valamint intézményi szinten.
A mérési és tanulmányi eredményeket felhasználjuk a nevelés-oktatás során minden szinten (munkaközösségi munkatervek, a tanmenetek, a fejlesztési tervek elkészítésénél. A félévi és az év végi értékelés a legjobb útmutatók a mérések eredményeinek értékelése mellett a fejlesztési feladatok meghatározásához osztályszinten és egyéni szinten is. Természetesen a kollégák közötti rendszeres kommunikáció nem kihagyható tényező, az egyéni fejlesztések tervének előkészítését és magának a fejlesztésnek a folyamatát egy rendszeres konzultáció támogatja, ami azt jelenti, hogy a fejlesztő tanárok és mentorok csoportja rendszeresen konzultál, ugyanígy a szaktanárok és az osztályfőnökök is tartják egymással a kapcsolatot, mint ahogy a munkaközösségek és a teljes tanári kar szintjén is megvalósulnak értekezletek, megbeszélések.
A digitális oktatás új és dimenziókat adott a feladatok kiadásának, mérésnek és visszacsatolásnak is. A diákok arcát lehegy hogy nem látjuk az online órán, és azt sem tudjuk úgy követni, hogy mennyire figyel, mint a személyes találkozásnál, de a számonkérés eredménye, a házi feladatok digitális eredménye egyértelmű és pontos nyomon követesre ad lehetőséget. A digitális oktatásban a feladatok kiosztása több platformon lehetséges, a kollegák ezen lehetőségekkel élnek, és fejlesztik is a módszereiket folyamatosan:
• Teams Feladatok
• MS Forms
• Redmenta
• White Board (Teams)