2. FEJLESZTÉS-DIFFERENCIÁLÁS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT
A munkacsoport célja a pályázatban a lemorzsolódás megelőzése érdekében a kiscsoportos fejlesztés, differenciálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes működtetése volt. Feladatunk volt még a különböző okokból alulteljesítő tanulók felzárkóztatása, a hátrányos helyzetű, a BTM-es, SNI-s tanulók támogatása.
Az alap- és kulcskompetenciák területén megmutatkozó hiányosságok eredményes pótlása - kompetencia alapú oktatás támogatása, a tanulás tanítása, a tanulói érdeklődés felkeltése és fenntartása. Megpróbáltuk a programban résztvevő diákokat felkészíteni az élethosszig tartó tanulásra.
Célunk volt, hogy az iskolát középfokú végzettség nélkül minél kevesebb tanuló hagyja el.
Törekedtünk arra, hogy a differenciálás, fejlesztés elemei megjelenjenek a tanítás-tanulás folyamatában.
A fejlesztő foglalkozásokban 2018/2019-es tanévben 25 tanuló vett részt 500 órában, 2019/2020-as tanévben 55 tanuló vett részt 660 órában. Ezekkel a tanulókkal a 2018/2019-es tanévben 11 pedagógus, a 2019/2020-as tanévben már 12 pedagógus foglalkozott csoportonként heti 1-1 órában.
A 2018/2019-es tanévben 6 tantárgyi csoportban (matematika, német nyelv, angol nyelv, turisztika, közgazdaság, informatika) és 1 komplex kompetenciafejlesztési csoportban foglalkoztak a tanulókkal. A 2019/2020-as tanévben ezek kiegészültek a szövegértés és a szakmai ismeretek csoportokkal.
A fejlesztések a javítóvizsgára való felkészítésekkel kezdődtek augusztus hónapban. A tanulók felkészítése kiscsoportos foglalkozások keretében történt. Ennek eredményeként a 3 tanulóból 1 tanuló tett sikeres vizsgát és tanulmányait felsőbb évfolyamban folytathatta és 2 tanuló iskolánkban szakgimnázium helyett szakközépiskolában 9. évfolyamon kezdte meg a tanévet.
Szeptemberben a mérés-értékelés csoport által elkészített bemeneti mérések megírására került sor matematikából és szövegértésből. A gyengén teljesítő tanulókat (50 % alatt) a szaktanárok az osztályfőnökök bevonásával, az ő javaslataik, illetve a szakértői vélemények figyelembe vételével válogatták ki.
A fejlesztő foglalkozások elsősorban a hiányzó alap- és kulcskompetenciák pótlására törekedtek. Fontos feladat volt – és továbbra is az marad – a szövegértés fejlesztése, hisz enélkül nem képes a tanuló a tananyag megértésére, elsajátítására, a tanév eredményes befejezésére. Az eredményes teljesítés érdekében a tanulás módjának elsajátítását is meg kellett ismertetni a tanulók többségével. A kiscsoportos foglalkozások, a tananyag gyakorlatias megközelítése, az érdekes és gyakran játékos feladatok, a lassúbb haladás a leckék jobb megértését, sikerélményt nyújtottak az amúgy nehezen motiválható diákoknak.
Az elért eredmények és a tanulók visszajelzései alapján a következő tanévben is érdemes lenne fenntartani ezt a gyakorlatot és így segíteni a diákokat a tanév eredményes befejezéséhez, az érettségi és a szakmunkás bizonyítvány megszerzéséhez.
A koronavírus-járvány megfékezése érdekében 2020. március 16-tól tantermen kívüli, digitális oktatásra tért át iskolánk. A tanulók a Misrosoft Teams rendszeren keresztül kapták meg a feladataikat, így a fejlesztésre szolgálókat is. Néhány tanuló nem rendelkezik olyan eszközökkel, amivel be tudna kapcsolódni a munkába. Nekik az iskola biztosítja a tananyagok kinyomtatását és feltöltését.